vrijdag 11 januari 2013



 MENEER HUBÈR IN DE MCH KUNSTCOMMISSIE



"Ik denk dat kunst een moeilijk onderwerp is voor onderzoek. Het is een waarneming - daar is hier al meermalen iets over opgemerkt - die subjectief is, maar ook vluchtig en enorm afhankelijk van de gemoedstoestand waaronder het wordt waargenomen. Maar ik denk dat er wel degelijk uitkomsten kunnen zijn die ertoe doen. Het is een onderzoeksgebied dat nog nauwelijks geëxploreerd is: het is onontgonnen terrein. In die zin vind ik het erg leuk dat wij daarin dan het voortouw mogen nemen, een hele eer zelfs."

"Het zal langs de weg van de geleidelijkheid zeker veranderingen kunnen brengen. Zeker in de inrichting van ziekenhuizen, de kleurstellingen bijvoorbeeld. Vanwege de subjectiviteit zou je eigenlijk ook nog moeten kijken of er niet standaard een intake van patiënten moet gaan plaatsvinden, om te kijken waar de kunst het beste aan kan voldoen. Zodat kunst afgestemd kan worden op de patiënt. Zodat het ook verzekerd een goede uitkomst heeft. Maar dat is een verdergaand stadium. Daarbij ga ik er dus vanuit dat kunst helpt."

"Het gaat er natuurlijk aan liggen hoe instellingen het oppikken. Uit het enkele feit dat deze tentoonstelling hier wordt gehouden, zou je kunnen opmaken dat dat een opening biedt. Het heeft natuurlijk ook te maken met beschikbare middelen, dat is altijd een struikelblok. Met de aandacht die er tegenwoordig is voor de healing environment, dus de invloed van de omgeving op een patiënt, zou je ervan uit kunnen gaan dat dit onderzoek ook daadwerkelijk een rol kan gaan spelen."

"Ik heb zelf nog nooit ervaren dat ik me fysiek beter ben gaan voelen door een kunstwerk. Wel dat kunst me raakt en ik kan zeggen dat sommige werken een prettige ervaring opleveren. Toch denk ik dat in het geval je een aandoening hebt, kunst dan heilzaam kan zijn. Maar vandaar ook de placebo's in dit onderzoek: er zijn heel veel aannames over kunst, en nu wordt het onderzocht. Ik weet niet welke van de werken in de tentoonstelling de placebo’s zijn en welke de echte kunstwerken, dus daar ga ik mezelf straks op toetsen. Het is ook maar net of je het zelf als kunst ervaart. Het grootste kitsch ding kan nog wel iets voor iemand betekenen en in een bepaalde context kunst zijn."




Geen opmerkingen:

Een reactie posten