dinsdag 13 november 2012


DESKUNDIGE IN HET KIJKEN - MAURITS

Oogarts


"Ik ben oogarts en omdat ik uit een kunstzinnig gezin kom, ben ik in de kunstcommissie gevraagd. Ik denk dat goede kunst mensen graag in het ziekenhuis laat komen en een deel van de aversie die mensen hebben overgehouden aan de ouderwetse etherlucht - die je nergens meer ruikt, hoor - kan wegnemen. Als je kunst aanbrengt in het ziekenhuis dan wordt het een fijne sfeerbeleving terwijl je misschien wel pijnlijke prikken moet krijgen. Dus ik denk wel degelijk dat kunst het aura van kwaliteit en inventiviteit van een ziekenhuis verbetert en het zelfs als marketing kan werken."

"Kunst hier in het ziekenhuis werkt ook nog gewoon geruststellend en oliënd voor mensen. Het ligt heel gevoelig: een angstige patiënt brengt bijna een reactie bij de arts teweeg terwijl contact prettiger verloopt met een patiënt die net wat geïnspireerd is geraakt door een mooie omgeving. Therapeutisch werkt kunst in het ziekenhuis denk ik dus zeker. Ik ben er wel bang voor dat er niets uit het onderzoek komt. Ik denk zelfs dat als je hiernaar kijkt, naar het bordje 'intake balie', dat die net zo goed de thetagolf kan stimuleren als wanneer je kijkt naar deze kunstenaarsfilm die hier voor ons speelt. We gaan dat nu met dit onderzoek proberen te objectiveren, dat kan goed met het hersenonderzoek gedaan worden."

"Deze ploeg, dit ziekenhuis, alle ziekenhuizen in Nederland, die liggen door bezuinigingen al zo lang onder de rekbank.  Plotseling komt er dan zo’n heel groot opgezet project als BETER. En ik denk: 'wat goed, er is nog hoop'. Tegen de verdomming in en tegen de popularisering van alles en nog wat krijg je plotseling een verdieping. Ik zie het ook als een manier om uit de crisis te komen: als we uiteindelijk allemaal heel arm zijn dan moeten we het in spirituele dingen gaan zoeken. Wat er beneden in de hal is, de installatie met de film, met dat mooie kleedje op de vloer, dat is goed. Voor mensen die even bezinning zoeken. Ziekenhuizen zijn vaak zo groot, je kan je niet geborgen voelen en dat is soms wel nodig. Dat is daar  bij die film wel, dat is grandioos."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten